موتورهای جستجو (1)

دسته بندي : فنی و مهندسی » کامپیوتر و IT
موتورهای جستجو



مقدمه:
رشد اینترنت شگفت‌آور شده است. با توجه به تحقیق میدانی در سال 1996 این رشد تصاعدی همچنان ادامه دارد. و تخمین زده شده كه شبكه از نظر اندازه و حجم هر 12 تا 15 ماه دوبرابر می‌شود. بطور تقریبی 000/100 وب‌گاه در اگوست 1995 وجود داشته و این تعداد در اگوست 1996 به 041/536 رسیده است.

از آنجائی كه هر پایگاه می‌تواند بسیاری از صفحات وب را در خود داشته باشد این باعث می‌شود كه تعداد بیشتری از صفحات وب بوجود آید. در حالیكه كیفیت بسیاری از صفحات ممكن است مورد سؤال باشد و نگهداری بسیاری از صفحات پراكنده است. اما صفحات معتبری هم وجود دارد كه اطلاعات با ارزشی در مورد بسیاری از موضوعات ارائه می‌دهد. آنچه استفاده‌كنندگان به آن نیاز دارند یك سیستم جداكننده است كه مو از ماست بكشد.
تلاشهای زیادی صورت گرفته كه این وظیفه را آسان كند: كتابداران و متخصصان موضوعی راهنماهای موضوعی را گردآوری كرده‌اند.«اخبار كتابخانه‌های تحقیقاتی و دانشكده‌ای»1 بطور دوره‌ای راهنماهای منابع اینترنتی را در موضوعات انتخابی منتشر می‌كند. علاوه بر آن فهرستنویسان Intercat را (كه یك فهرست آزمایشی برای اینترنت است) بوجود آورده‌اند. OCLC نیز پایگاه Netfirst را برای نمایه‌سازی منابع اینترنت با سرعنوانهای موضوعی كتابخانه كنگره و اعداد طرح دهدهی دیویی ایجاد كرده است.

كتابداران مرجع یك پایگاه وب را به نام Infofilter بوجود آورده‌اند كه مرور منابع اینترنتی را به اشتراك بگذارند و كتابداران رده‌بندی موضوعی را برای سازماندهی منابع اینترنت مورد آزمایش قرار داده‌اند. اما چیزی كه بیشترین توجه استفاده‌كنندگان اینترنت را به خود معطوف داشته است، احتمالاً عنكبوتها و روباتهایی هستند كه خدمات جستجو را انتخاب می‌كنند. برای بسیاری از جستجوگران اینترنت، این موتورها با راه دادن آنها به فضای اطلاعاتی عظیم كمك موقتی ارائه می‌دهند. كاربران اینترنت بزودی فهمیدند كه این موتورها كامل و مناسب نیستند زیرا آنها منطقه جغرافیایی خاصی را پوشش می‌دهند، بصورت متفاوت نمایه‌سازی می‌شوند و منابع را با كلیدواژه‌ها بازیابی می‌كنند.

استفاده‌كنندگان هرگز نمی‌توانند اعتماد كنند كه یك جستجو جامع یا قطعی باشد. با وجود اینكه نتایج بازیابی ظاهراً بوسیله میزان ارتباط مرتب شده است و استفاده‌كنندگان مبارزه با ریزش كاذب مواد تكراری و نامربوط را ادامه می‌دهند. در كل پیشرفت خوبی در كمك به استفاده‌كنندگان برای جهت‌یابی در اینترنت بوجود آمده، اما این ابزارها آنقدر زیاد هستند كه انتخاب صحیح یكی از آنها كار سختی است.
علاوه بر آن انتخاب موتورهای جستجوی مناسب ممكن است برای استفاده‌كنندگان عمومی و نیز كتابداران، به علت رویه‌های پیچیده، مهمتر باشد. بعنوان مثال، اینفوسیك سرویس رایگان دارد، اما سرویسهای هزینه بر، یعنی متخصصان اینفوسیك، نمایهء بزرگتر و قابلیتهای جستجوی قویتر ارائه می‌دهند.
وب كروكر یك درخواست حق عضویت دارد كه زمانی آن را تحمیل می‌كند. اگر این عمل در مقابل هزینه برای خدمات یك رویه شود، لازم خواهد بود برای استفاده كنندگان و بخصوص كتابداران كه بدانند كدامیك از موتورهای جستجو را باید به خدمت بگیرند.
این مقاله تلاش كرده كه كارآیی موتورهای كاوش را در آدرس دهی نیازهای اطلاعاتی ارزیابی كند. آیا آنها می‌توانند جوابهایی برای سؤالات مرجع واقعی بازیابی كنند؟ آیا آنها منابع خوبی برای سؤالات موضوعی ارائه می‌دهند؟ آنها تا چه حد نتایج جستجو را براساس میزان ارتباط مرتب می‌كنند؟ كدامیك از موتورهای جستجو بهتر عمل می‌كنند؟ جواب این سؤالات به ما كمك خواهد كرد كه نقاط ضعف و قوت موتورهای كاوش را بهتر بفهمیم و ما را قادر می‌سازد كه برای برطرف كردن نیازهای اطلاعاتی موتور كاوش مناسب را انتخاب كنیم.



فهرست مطالب :


مقدمه 1
پیشینه پژوهش 3
روش شناسی 5
یافته ها 9
امتیاز تنظیم بر اساس ارتباط 10
جستجو در اینترنت 11
انواع موتورهای جستجو 12
نحوه کار موتورهای جستجو 13
عوامل مهم در انتخاب موتور جستجو 15
دسته بندی موتور های جستجو 17
بررسی یک موتور جستجوی پیمایشی 18
مکان و تکرار 20
عوامل خارج از صفحه 21
نتیجه گیری ها 21
مهمترین موتورهای جستجو 24
منابع و پی نوشت ها 25
دسته بندی: فنی و مهندسی » کامپیوتر و IT

تعداد مشاهده: 2006 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: ورد و قابل ویرایش

تعداد صفحات: 26

حجم فایل:24 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: